آیین آغاز سال تحصیلی جامعةالزهرا س در سال تحصیلی 99-98

برنامه‌های پیش روی جامعه‌الزهرا(س) در سال تحصیلی جاری/مراحل چهارگانه طلبه موفق جامعه‌الزهرا(س)

آیین آغاز سال تحصیلی 98 (10)

مدیر جامعه‌الزهرا(س) تشریح کرد: برنامه‌های پیش روی جامعه‌الزهرا(س) در سال تحصیلی جاری/مراحل چهارگانه طلبه موفق جامعه‌الزهرا(س)

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی در مراسم آیین آغاز سال تحصیلی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با حضور پرشور اساتید و طلاب این مؤسسه علمی آموزشی در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: خداوند متعال توفیق عنایت کرد در آغاز سال تحصیلی دیگری، فصل دیگری از کتاب دانش، تبلیغ و ترویج معارف دینی را در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بگشاییم که خدا را شاکریم.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی به میهمانان این مراسم، عنوان کرد: امروز دو تابلوی شکر و سپاس و دعا و تمنا را در این مراسم ترسیم می‌کنیم که در تابلوی شکر و سپاس، با توجه به آیه شریفه «وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ»، نعمت‌ها و توفیقاتی را که خداوند در این مجموعه بابرکت تفضل و عنایت کرد، بازگو می‌کنیم.

پذیرش ۲ هزار و ۳۰۰ طلبه در سال جاری

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی به فعالیت‌های جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و گفت: این مؤسسه علمی حوزوی با پذیرش ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در سال جاری پذیرای حدود ۲۰ هزار طلبه در سطوح یک تا چهار و دوره عالی است.

وی یادآور شد: علاوه بر  حضور طلاب، ۵۰۰ دانشجو در ۱۲ رشته تحصیلی دانشکده هدی و ۲ هزار و ۵۰۰ دانش آموز در مجتمع آموزشی تربیتی هدی مشغول تحصیل هستند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: به لطف خداوند متعال و با عنایات ویژه صاحبخانه حضرت زهرا علیهاالسلام که جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به نام آن حضرت مفتخر است و با تلاش طلاب، اساتید و کارکنان، در سال گذشته علیرغم کاهش ۵۳ درصدی بودجه و تخصیص ۴۷ درصد بودجه، هیچ یک از برنامه‌های جامعه‌الزهرا علیهاالسلام متوقف نشد و گسترش ارزشمندی را در مسیر فعالیت‌های خود شاهد بودیم.

اجرای طرح‌های تربیت مدرس، پژوهشگر، مترجم و تربیت مبلغ در جامعه‌الزهرا/ اعزام بیش از ۲ هزار مبلغ به استان‌های مختلف در سال گذشته

وی بیان داشت: در اجرای سیاست مهم مهارت افزایی توفیق داشتیم دوره تربیت مدرس را برای اولین بار با ۶ رشته در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام آغاز کنیم که این دوره برای اساتید مجموعه به صورت ناپیوسته اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی ادامه داد: سال گذشته دوره تربیت مترجم در رشته‌های عربی، انگلیسی و ترکی استانبولی راه اندزی شد، برگزاری سه دوره تربیت مشاور، سه دوره تربیت پژوهشگر و دو دوره تربیت پاسخگوی سؤالات فقهی و عقیدتی از دیگر دوره‌های مهارت افزایی در سال گذشته بود.

وی اضافه کرد: در سال گذشته، دوره‌های تربیت مبلغ عمومی، تربیت مبلغ دانش آموزی و دو دوره تربیت تدوینگر متون درسی انجام شد که هر یک از این دوره‌ها حداقل در دو ترم تحصیلی تشکیل می‌شوند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به اعزام مبلغان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ایام مناسبتی اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته، ۷۲۰ مبلغ به خارج از کشور و بیش از ۲ هزار مبلغ در داخل کشور اعزام شدند، در حالیکه بودجه ای برای اعزام مبلغ نداریم.

راه‌اندازی ۵ رشته تحصیلی جدید در جامعه‌الزهرا(س)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی همچنین به راه‌اندازی رشته‌های تحصیلی جدید در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۵ رشته تحصیلی را تدوین کردیم و مراحل تصویب آن را در شورای عالی سیاستگذاری بگذرانیم و اجرایی کنیم، ۱۴ رشته دیگر تدوین شده و در حال تصمیم خواهی از شورای عالی سیاستگذاری حوزه است.

وی به فعالیت‌های مرکز پاسخگویی به سؤالات فقهی و عقیدتی اشاره و عنوان کرد: این مرکز در سال گذشته توانسته سه هزار داوطلب مشاوره را پاسخگو باشد، همچنین مرکز با بیش از ۶۰ استاد پاسخگو به طریق حضوری، تلفنی و کتبی و استفاده از فضای مجازی پاسخگوی سؤالات فقهی و عقیدتی بوده است.

برگزاری نخستین همایش کتاب سال بانوان در جامعه‌الزهرا

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام همچنین به برگزاری نخستین همایش کتاب سال بانوان در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و گفت: در نخستین همایش بیش از ۶۰۰ اثر با موضوع بانوان ارزیابی و آثار برگزیده تجلیل شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی یادآور شد: این پدیده مهم و مبارک می‌تواند در معرفی ظرفیت والای بانوان و هدایت حوزه زن و خانواده نقش اساسی ایفا کند و امسال با توجه به ظرفیت موجود، دومین همایش کتاب سال بانوان را برگزار می‌کنیم.

وی در ادامه ابراز داشت:  علیرغم همه محدودیت‌ها و زیرساخت‌ها در بخش مجازی و غیرحضوری رشد جدی داشتیم، سال گذشته هفته ای ۳۰۰ کلاس آنلاین برگزار می‌شود و ۶۱۹ کلاس آنلاین و آفلاین دایر بود.

راه اندازی بیش از ۳۰ سامانه در سایت جامعه‌الزهرا(س)

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: برای تسهیل خدمات به طلاب، اساتید، مخاطبان و جامعه هدف بیش از ۳۰ سامانه راه اندازی شد، از جمله سامانه شمیم ویژه مبلغان مراحل ثبت نام مبلغ، دوره ها، آزمون‌ها، دریافت‌های حکم‌های تبلیغی و غیره بدون حضور مبلغان از طریق این سامانه انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی اضافه کرد: سامانه پاسخگویی سؤالات دینی و فقهی نیز در اختیار مردم قرار گرفته و مخاطبان می‌توانند از این سامانه جهت پاسخ به سؤالات خود استفاده کنند.

وی تصریح کرد: ما در سال گذشته موفق شدیم همکاری جدی را با نهادهای علمی، آموزشی و فرهنگی کشور داشته باشیم و طلاب و اساتید در کنفرانس‌ها و همایش‌ها مختلفی مقالاتی ارائه کردند که بیش از هزار و ۲۸۰ مقاله ارائه شد و ۱۶۷ مقاله به رتبه‌های برتر دست یافتند.

برگزاری ۶۲ دوره آموزش‌های کوتاه مدت معارف اسلامی ویژه بانوان غیرطلبه

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه به فعالیت‌های مرکز آموزش‌های کوتاه مدت معارف اسلامی اشاره کرد و گفت: این مرکز هم اکنون در دو بخش ایرانی و بین الملل فعال است و با برگزاری ۶۲ دوره با حضور دو هزار و۵۰۰ نفر در سال گذشته خوش درخشیده و برنامه سه ساله خود را تدوین کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: انتظار می‌رود این دوره‌ها که به غیرطلاب ارائه می‌شود، بتواند معادل تحصیلات رسمی ما مؤثر و تأثیرگذار در جامعه باشد.

وی یادآور شد: مرکز آموزش‌های کوتاه مدت معارف اسلامی پذیرای خانواده‌های شهدای مدافع حرم در این دوره‌ها بوده است، همچنین دانشجویان کشورهای خلیج فارس در این دوره‌ها حضور داشتند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: این شجره طیبه به دست بابرکت امام راحل (ره) غرض شد و با تعیین هیئت مؤسس از مراجع عظام تقلید و آیات عظام هدایت شد که تحت مدیریت‌های پیشین و با حضور بیش از هزار استاد در این مجموعه بدین جایگاه رسیده است.

برنامه‌های پیش روی جامعه‌الزهرا در سال تحصیلی جاری

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی در ادامه به برنامه‌های پیش رو در سال تحصیلی جاری و آینده اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات مهم که باید در آینده به آن توجه شود، راه‌اندازی پژوهشگاه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با سه پژوهشکده و گروه‌های مختلف علمی پژوهشی است که تمام زمینه‌های راه اندازی این پژوهشگاه آماده شده و امید است که به زودی مراسم افتتاح پژوهشگاه را به عنوان ظرفیت برای استفاده از فارغ التحصیلان و طلاب انجام شود.

وی همچنین به لزوم راه‌اندازی و ساماندهی مجدد انجمن‌های علمی پژوهشی اشاره کرد و اظهار داشت: انجمن‌ها در سه بخش آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و تبلیغی راه اندازی می‌شود که اساتید، فارغ التحصیلان و طلاب مخاطب این انجمن‌ها هستند .

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: انجمن‌ها محل ظهور و بروز توانمندی، توانایی‌ها و ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی شما است و ظرفیت‌های بالفعل جامعه در حوزه‌های مختلف از فضای مجازی و هنرهای تجسمی و شعر و ادبیات گرفته تا فقه و اصول فسلفه و کلام باید در این انجمن‌ها شکوفا شود.

مراحل چهارگانه طلبه موفق جامعه‌الزهرا(س)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی بیان داشت: یکی دیگر از برنامه‌های سال آینده، توجه به انجام رسالت مهم طلاب، اساتید و کارکنان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در صحنه فرزندپروری، خانواده و جهادالمرأه است.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که ایفای نقش مهم همسری و مادری در کنار مسائل آموزشی و پژوهشی به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و فعالیت‌های علمی و پژوهشی ما تأثیر سوئی بر فضای خانواده نداشته باشد.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: شعار ما این است که طلبه موفق ما مراحل چهارگانه ای دارد که شامل «امرأه مؤمنه»، «زوجه صالحه»، «أم برّه» و «معلمه هادیه» است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی عنوان کرد: ما در سال گذشته بحث مهارت‌های مورد نیاز خانواده را به صورت گسترده انجام دادیم و در سال جاری گسترش می‌دهیم.

وی با اشاره به راه اندازی اداره ازدواج در این مؤسسه، افزود: در سال‌های گذشته دو جشن ازدواج طلاب با حضور ۱۰۰ نفر و ۱۶۰ زوج برگزار شد که امید است این روند رو به گسترش باشد.

برگزاری نشست‌های بصیرتی در راستای اجرای رسالت‌های انقلابی

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: خواهران همان طور که اثبات کردند که درخشش در جبهه‌های علمی هیچ منافاتی با عفاف و حجاب و ارزش‌های اسلامی ندارد، اثبات کنند که درخشش در جبهه‌های علمی، تبلیغی و پژوهشی هیچ منافاتی با ایفای شایسته‌ترین نقش در انجام جهاد المرأه و مادری و همسرداری و زندگی خانوادگی ندارد و الگویی شوند که هم در آن جبهه بدرخشند و هم در این جبهه انجام وظیفه کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی بیان کرد: در اجرای رسالت‌های انقلاب و معرفی طلبه تراز انقلاب اسلامی نشست‌های بصیرت افزایی را در حد نخبگانی داشتیم، اما در سال جاری در سطح گسترده تر خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به دور از فعالیت‌های جناحی و حزبی در تمام صحنه‌های انقلاب حضور جدی و اساسی داشته است.

جامعه‌الزهرا علیهاالسلام پشت سر رهبری در دفاع از ارزش‌های اسلامی انجام وظیفه می‌کند

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: زمانی که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی به سند ۲۰۳۰ اشاره داشتند، گروه‌های پژوهشی در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تشکیل شد و امروز یکی از گسترده ترین طرح‌های پژوهشی نسبت به تحلیل این سند در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تدوین شده و آماده انتشار است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی ادامه داد: در بحث گام دوم انقلاب، فعالیت‌های گسترده ای انجام شده و امید است در همه صحنه‌ها با رعایت سطح نخبگانی و به دور از درگیری‌های حزبی و جناحی بتوانیم پشت سر رهبر معظم انقلاب و در دفاع از همه ارزش‌ها و خون شهدا انجام وظیفه کنیم.

وی در پایان بیان داشت: ما شاهد عنایت‌های حضرت زهرا علیهاالسلام در مدیریت این مجموعه بودیم که امید است همه مسئولان، اساتید و طلاب و مخاطبان، ما را در انجام این اهداف یاری کنند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر