از سوی مرکز تخصصی فقه و اصول؛

از سوی مرکز تخصصی فقه و اصول؛ نشست روش صحیح مطالعه متون فقهی اصولی برگزار شد

کتابخانه

نشست آموزشی با موضوع روش صحیح مطالعه متون فقهی اصولی و مدیریت زمان تا امتحانات از سوی مرکز تخصصی فقه و اصول برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، نشست آموزشی با موضوع روش صحیح مطالعه متون فقهی اصولی و مدیریت زمان تا امتحانات از سوی مرکز تخصصی فقه و اصول برگزار شد.

در این نشست سرکار خانم زهرا عزیزاللهی، استاد و کارشناس گروه علمی فقه و اصول جامعةالزهرا سلام الله علیها  به تبیین موضوع پرداخت.

استاد جامعةالزهرا سلام الله علیها با توصیه به توسل دائم به اهل بیت علیه السلام در تمامی امور و بالخصوص تحصیل علوم دینی، دانش پژوهان را به محاسبه و مراقبه سفارش کرد و به بیان برکات این امر و داستان هایی در این زمینه پرداخت.

وی با تبیین ضرورت و اهمیت وجود انگیزه قوی، چشم انداز و شناخت هدف در برنامه تحصیلی به بیان حدیث شریف «اذا أراد الله بعبدٍخیراً فقّهه فی الدین» به جایگاه والای تحصیل در علوم فقه و اصول اشاره کرد.

سرکار خانم عزیزاللهی در ادامه با اشاره به روایت رسول اکرم صلی الله علیه و آله «أفضل الصدقة أن یتعلّم المرء العلم ثمّ یُعلِمه أخاه المسلم» که در آن تعلیم و تعلم رامصداق صدقه معرفی شده، بیان داشت: اگر حداقل ثمره خواندن فقه و اصول، فقط و فقط اندکی تسلط در فهم روایات باشد خود بزرگترین گنج است.

کارشناس فقه و اصول جامعةالزهرا سلام الله علیها سه عامل انگیزه، صبر و مدارا با خانواده را از عوامل اصلی موفقیت در برنامه ریزی تحصیلی و مطالعه برشمرد.

وی در ادامه به ضرورت آسیب شناسی در امر تحصیل پرداخت که مهم ترین آنها عبارتند از:

1- متوقف شدن در مرحله حفظ مطالب یا فهم ابتدایی و عدم توان تبیین استدلال
2- جزوه محور بودن
3- فرار از خواندن متن عربی
4- ضبط کردن صوت استاد و استماع آن در خانه یا مقید بودن به گوش دادن سی دی استادی دیگر در عین استفاده از کلاس حضوری
5- نداشتن برنامه پیشرفت سنجی.

استاد فقه و اصول جامعةالزهرا سلام الله علیها در ادامه، دقت در نحوه ورود و خروج به مساله از حیث کیفیت استدلال موافقین و مخالفین را از جمله نکات مهم در مطالعه کتب فقهی اصولی بیان کرد.

وی در رابطه با مساله امتحانات، ضمن توصیه به استفاده از فرصت سه هفته ای باقی مانده برای دوره و تثبیت مباحث این ترم، روش های مطالعه صحیح جهت آمادگی برای آزمون ها را چنین برشمردند:

1- استفاده از سیستم تقسیم کردن مباحث و مطالب کتاب به قطعات و بخش های مختلف
2- پر کردن فرجه های امتحانی با سه مرحله دوره کردن مباحث فهمیده شده، تثبیت اول و تثبیت دوم

این جلسه با ذکر توسل به ساحت مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به پایان رسید.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر